Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday 30 November 2011

Jom Cari Kawan Sejati

1) JANGAN PILIH YANG BAKHIL

Sahabat yang bakhil adalah dari mereka yang kedekut. Kedekut untuk berbelanja, tidak mahu bertolak ansur.  Sering memikirkan kesushannya sahaja tidak pernah memikirkan kesusahan orang lain.  Dia Lebih banyak meminta dari memberi.  

2) PILIH YANG CERDIK 

Sahabat adalah antara orang terpenting dalam hidup kita, carilah yang cerdik jangan cari yang bodoh, kerana dia hanya akan mengikut sahaja apa yang korang fikirkan, tidak memberikan pendapat yang dapat mendorong anda kepada kehidupan yang lebih maju..  Rakan yang cerdik akan memberi perangsang supaya kita akan seiring dan lebih cerdik dari dia... 

3)MEMAHAMI

Boleh menerima dan mendengar nasihat serta pandangan yang diberikan dengan hati terbuka.  Nasihat yang diberikan juga amat menyakinkan.  Individu ini wajar didampingi sebagai sahabat sejati.

4) ADA BILA DIPERLUKAN

Sedia dihubungi bila-bila masa, 24 jam sehari, 7 hari seminggu,  ada bila diperlukan.  Dia cuba memberi nasihat dengan meletakkan dirinya dalam situasi tu.  Nasihat dan pandangannya itu tidak mempunyai unsur berat sebalah dan sekali gus tidak meletakkan kesilapan pada mana-mana pihak.


Jom layan video ni.. kisah sahabat sejati.. (sedih ckit..)



This is my best friend ever..









5 comments:

  1. gambar atas gemok.
    gambar bawak kurus sikit.
    akulah tu. arghhh nak kurus balek :(

    ReplyDelete
  2. sye syg kwn2 sye like u did. baik ke buruk ke, lebih ke kurang ke, itu tetap kwn sye. :)

    ReplyDelete
  3. tu la bukan senang nak jumpa kawan sejati ni.. btw pandai or bodoh tu sepatutnya tak menjadi kriteria, sebab setiap orang ada kepandaian dan kebodohan sendiri.. :) btw nice entry..

    ReplyDelete
  4. Thankz... sume ada pendapat masing kan.. tp it is one of the reason, utk berjaya, "berkawan lah dgn org penjual minyak wangi, jgn berkwan dgn orang pembuat besi"

    “Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

    nice comment u ollzz...

    ReplyDelete
  5. eh eh.... saye dan rakan2 lain dah ade kat situ. :)

    love u kawan. :)

    ReplyDelete

Followers